Czy jesteś “fundable”?
March 12th, 2012
finansowanie
fundable (adj.) – istnieją weryfikowalne dowody na to, że możesz zbudować coś ciekawego w interesującym biznesowo obszarze
Podstawowe pytanie jakie zadaję sobie podczas pracy ze startupami w ramach Epic Ventures to czy są “fundable“, czyli gotowe na to, żeby ktoś w nie zainwestował. Zarabiam wtedy, gdy startup pozyska środki, dlatego wszelkie “niefundowalne” startupy staram się jak najszybciej odesłać z kwitkiem, gdzie “kwitek” to feedback opisujący moje zdanie.
Oczywiście zawsze jest ryzyko, że startup nie podoła, ale są pewne elementy, które mocno podbijają szanse “in plus”:
- zespół – jeśli jest więcej niż jedna osoba, są większe szanse, że wytrwają w budowaniu biznesu
- prototyp – można przetestować, że w ogóle umieją złożyć coś co działa
- sprzedaż – przynajmniej przetestowali temat “na znajomych” i te 10 licencji komuś “się wciśnie”… jakbyco
- marketing – mają zdolność wyrażania clue swojego biznesu, potrafią dotrzeć do istoty problemu i urobić klienta
- rynek – porwali się na obszar, który “ma potencjał” i mniej więcej ten potencjał sobie określili
Można mieć wrażenie, że przecież jeśli startup spełni wszystkie powyższe to przecież sam sobie da radę… No właśnie – tak też pomyśli inwestor – że jego pieniądze przyspieszą rozwój czegoś co i tak jest już przygotowane na sukces.
6 Responses
-
-
ech wszędzie to parcie na globalny rynek…
-
Działaj globalnie, myśl lokalnie ;)
-
W temacie bycia “fundable” – świetne podsumowanie na Quora – http://www.quora.com/How-would-you-break-down-the-process-of-raising-an-angel-round-of-investment-in-5-10-steps/answer/David-S-Rose
-
Christobal May 18, 2012 at 14:12
Frzyzdko musi mieć wymiar globalny. Nie od dziś przecież wiadomo, że lepsza globalna porażka niż lokalny sukces.
-
Dokładnie – efekt skali robi swoje.
Zwięźle i na temat :) Dodałbym jeszcze jedno – jeśli jest to projekt związany z internetem / mobile – powinien mieć charakter globalny, a nie lokalny.