Studium serwisów społecznościowych od FaberNovel
December 3rd, 2007
informacyjne, social systems
Firma konsultingowa FaberNovel opublikowała raport dotyczący serwisów społecznościowych.
Raport składa się z trzech głównych części:
- ogólne zasady dotyczące sieci społecznych
- case studies serwisów randkowych Meetic i Match.com
- case studies serwisów biznesowych Xing i LinkedIn
Dlaczego na pierwszy rzut poszły właśnie serwisy randkowe i biznesowe? Bo to serwisy społecznościowe, które mają konkretne modele biznesowe – bardziej złożone niż tylko oparte na reklamach. W raporcie przewijają się również: Flickr, Facebook, Myspace i inne sieci – raczej jako tło do podstawowych analiz serwisów, o których wspomniałem powyżej.
Autorzy podzielili sieci na cztery rodzaje:
- społeczności online (online communities), których podstawowym celem jest “socializing” co można chyba określić jako “przyjemne spędzanie czasu w gronie znajomych”.
- sieci biznesowe (business networks), gdzie celem jest kariera i poszerzanie możliwości biznesowych
- sieci randkowe (online matchmaking), gdzie celem jest znalezienie “drugiej połówki”
- sieci absolwentów (alumni networks), których celem jest pozostać w kontakcie z rówieśnikami
Na pierwszy rzut oka wydaje się, że typów społeczności powinno być dużo więcej, ale jeśli przyjrzymy się bliżej temu kiedy “przytrafia nam się” przynależność do danej sieci (tej rzeczywistej a nie internetowej) – wydaje się, że całość życia została zagospodarowana – mogą jedynie powstawać jakieś sieci specjalizowane w obrębie każdej z tych grup.
Co zasługuje na szczególną uwagę to case studies serwisów Meetic, Match.com, Xing, LinkedIn zawierające:
- analizę ofert serwisów
- szczegółowe analizy modeli biznesowych
- “best practices” dla każdego z nich
- strategie biznesowe
Na pewno raport przyda się przedstawicielom naszych rodzimych serwisów do analizy i jako doskonały punkt odniesienia :).
Raport w postaci slajdów:
2 Responses
-
-
Michale – to nieładnie tak się podszywać. Zbieżność nazw(isk) przypadkowa!
mam nadzieję że raport mojego instytutu badawczego Was zainteresuje ;)