Konferencja TMT.Communities – zapowiedź
June 10th, 2008
konferencje i spotkania
Już w najbliższy czwartek 12. czerwca konferencja TMT.Communities – okazja do podyskutowania na temat serwisów społecznościowych w bardzo ciekawym towarzystwie:
- czołowi geek-blogerzy (m.in. Kuba Filipowski, Marcin Jagodziński, Grzegorz Marczak, Artur Kurasiński, Michał Olszewski, Bartek Raciborski)
- Mike Butcher z TechCrunch UK
- przedstawiciele funduszy technologicznych (Marcin Hejka z Intel Capital, Andrzej Jasieniecki z MCI Management)
Patrząc na listę prelegentów i komentatorów czuję pewien niedosyt osób, które mogłyby wypowiedzieć się kompetentnie na temat psychologicznych/ socjologicznych aspektów serwisów społecznościowych – mogłoby to być dobrym uzupełnieniem całości obrazu tego “społecznościowego biznesu” – wygląda na to, że będziemy dyskutować na temat “technikaliów” i wycen, pomijając ten jakże istotny element. (AKTUALIZACJA: organizatorzy donoszą, że będą na sali zarówno psychologowie jak i socjologowie: Jan Zając z Wydziału Psychologii UW, Łukasz Jonak z Instytutu Socjologii UW)
Będę brał udział w dwóch panelach dyskusyjnych, zasiadając w (jak to określił Bartek Raciborski – “loży szyderców”) – poniżej kilka wstępnych przemyśleń:
(na marginesie: dla uproszczenia przyjmijmy, że najbliższym w miarę krótkim określeniem “web 2.0” będzie podkreślenie aspektów społecznościowych w danym serwisie internetowym)
Czy Web 2.0 to tylko fenomen społeczny, czy podstawa dla realnych modeli biznesowych?
- wiele biznesów zbudowało swoją wartość rynkową właśnie na aspektach społecznościowych – tak więc jest to jak najbardziej podstawa do konkretnych modeli biznesowych
- web 2.0 to na pewno fenomen społeczny – aplikacje web 2.0 przecierają szlaki nowych modeli komunikacji i prywatności w sieci
- na pewno o sukcesie serwisu web 2.0 decyduje zbudowanie bazy użytkowników, należy jednak mocno natrudzić się utrzymując ich w serwisie
- na pewno “grozi nam” konwergencja społeczności mobilnych i internetowych – to już się dzieje
- web 2.0 sprawdza się również w biznesie – jeśli weźmiemy pod uwagę choćby wykorzystanie blogowania w PR i marketingu czy wiki w budowaniu bazy wiedzy w firmie
Zarządzanie projektami 2.0 przez cały cykl ich życia:
- jeśli chodzi o zarządzanie projektami “web 2.0” to jest to trochę przekombinowany temat panelu – “projekt web 2.0” czyli “aplikacja webowa z elementami społecznościowymi” nie różni się bowiem wiele od jakiegokolwiek projektu informatycznego (czy zawężając: internetowego) – może jedynie jeśli weźmiemy pod uwagę aspekty społecznościowe – warto zweryfikować główne założenia na których będzie budowana społeczność z jakimś psychologiem lub socjologiem – ale można to zaliczyć do “wiedzy branżowej”, która jest obecna w każdym projekcie
- istotne natomiast na pewno jest zapewnienie odpowiedniej ochrony prawnej użytkownikom i właścicielom serwisów – ochrony koniecznej, wynikającej z faktu, że treść serwisu jest współtworzona przez użytkowników i może to wymknąć się spod kontroli
- jak szukać masy krytycznej? To jakby pytanie o kamień filozoficzny – tyle, że nie zamieniający ołów w złoto a “masę” w “użytkowników” :) Myślę że nie ma tutaj innej odpowiedzi jak “poprzez zapewnienie odpowiedniej wartości” – niemniej jest to oczywiste… i oczywiście bardzo trudne
Te i wiele innych przemyśleń będziemy mogli wymienić już w czwartek. Do zobaczenia na konferencji!
3 Responses
-
-
Nieźle się to zbiegło w czasie.
-
@sebastian: zupełnie przypadkowo :)
w sobotę będzie bootstrap na podobny temat i tam poruszane będą zarówno psychologiczno-socjologiczne aspekty społeczności, jak i kwestie prawne. porozmawiamy także z praktykami zarządzania społecznościami, zapraszam:
http://bootstrap.pl/2008/06/05/b/